Zakdoeken, thee en zachte dekens

Het najaar. De tijd van prachtige herstkleuren, mooie blaadjes in het bos, kaarsen en gezelligheid. Helaas is de kans op verkouden worden ook groter. In mijn geval ben ik nu in 1 maand al twee keer verkouden geworden, voor mij een hele uitzondering want écht verkouden ben ik haast nooit. Sinds zaterdag ben ik al snotterig, maar sinds gisteren ben ik optimaal verkouden en heb ik verhoging. Maar wat doe je als je verkouden bent, dat goedje uit je neus blijft lopen, je in elke zin wanneer je praat niest en je bed niet uit wilt komen? In dit artikel lees je tips en leuke ideetjes om te doen als je ziek bent, die ik graag doe.

Neem rust!

Rust is het belangrijkste wat er is. Zelf ben ik als ik het eerlijk mag zeggen een beste streber en wil graag naar school, maar ik heb mezelf aangeleerd dat ik mezelf rust moet gunnen. Dit betekent één dag goed uitzieken en tot rust komen en even geen school. Op school is het vaak net zo warm als in een bejaardentehuis, muffig, benauwd en er lopen nog veel meer van die bacteriedragers als jijzelf rond. Niet de meest ideale plek dus om niet meer ziek te zijn. Ga op tijd naar bed en slaap goed uit! Natuurlijk niet de hele dag, maar wel dat je boven de acht uur slaap zit, dat is perfect!

Een frisse neus kan geen kwaad!

Natuurlijk wil je het liefst de hele dag in je pyjama binnen onder de dekens zitten, maar soms kan het ook verstandig zijn om jezelf even op te frissen. Ga lekker onder de douche staan, trek schone kleding aan en ga even vijf minuten naar buiten! Je moet jezelf dan wel even goed inpakken. Een dikke sjaal drie keer om je keel gewikkeld, muts op, dikke winterjas aan en handschoenen aan. Maar het gaat om het idee dat je uit huis en de droge lucht bent. Vaak krijg je doordat je je in een benauwde ruimte bevindt, juist last van een jeukneus of dat je een droge keel krijgt.

DSCF2109

Drink thee!

Voor de mensen die thee lusten is dit optimaal. Zelf heb ik altijd last van schommelingen in de lichaamstemperatuur. De ene keer heb ik het net zo warm alsof ik in de Sahara loop en andere keer voel ik me net een Eskimo die onderkoelingsverschijnselen heeft. Het is belangrijk om te blijven hydrateren. Door thee voel je je weer lekker warm en het is ook nog eens gezond! Ik raad aan om vooral groene thee met ginseng van Zonnatura te drinken, dat is namelijk lekker fris en niet al te bitter. Maar natuurlijk is een andere theesoort ook goed. Melk drinken raad ik af wanneer je verkouden bent, dit veroorzaakt namelijk een overschot aan slijm in je keel en dat is niet zo prettig als je bijvoorbeeld wilt gaan slapen. Verder is water natuurlijk ook altijd goed.

DSCF2113

Eet gezond!

Nu je toch thuis zit en lekker op de bank hangt, heb je vaak geen zin in gezonde dingen, maar eerder in bijvoorbeeld chocolade of ijs. Denk eraan dat je je weerstand op moet bouwen. Het is daarom belangrijk om gezond te blijven eten. Eet drie stukken fruit per dag en schep in plaats van dat ene schepje rijst, pasta of aardappels, een schep extra groente op. Hoe meer vezels en vitamines, des te beter. Zelf heb ik dat als ik fruit of groente eet, ik mij ook ietsjes opgewekter en fitter voel.

Doe leuke dingen, waarvoor je anders geen tijd hebt!

Heb jij een favoriete serie of een filmreeks die je graag kijkt? Dan is dit toch het perfecte moment om het te kijken? Zo kijk ik graag Awkward. Ook wil ik voor mijn opleiding Duitse films kijken die met de DDR te maken hebben. De komende twee periodes gaan namelijk over de Duitse geschiedenis. Het is leerzaam, goed benutte tijd en ook nog eens leuk! Lekker ontspannen, met thee in je bed en onder de dekens een film kijken. Wie wil dat nou niet? Ook vind ik lezen heerlijk. Normaal heb ik hier geen tijd voor doordat ik moet studeren en bezig ben voor mijn rijbewijs, maar nu kan ik ook eens leesboeken lezen die ikzelf leuk vind. Tijdschriften doorbladeren is ook super leuk! Of doe eens gek en ga lekker tekenen of knutselen! Ik heb al meerdere keren kleurboeken voor volwassenen voorbij zien komen, heerlijk ontspannend om bloemetjes in te kleuren 🙂 Wat ook heel leuk is om te doen, is om te bakken. Nu Sinterklaas in het land is, is het toch super leuk om je eigen pepernoten te maken? Het belangrijkste is: blijf lekker thuis, ziek goed uit, maar maak het leuk!

Luister muziek!

Wanneer heb je nou eigenlijk de tijd om in je bed te liggen en zonder ongemak alleen maar naar muziek te luisteren? Persoonlijk heb ik daar nooit de kans voor. Maar probeer eens om alle afleidingen van je af te zetten en je favoriete muziek op te zetten. Mijn tip om tot rust te komen is: klassieke muziek! Tijdens mijn tentamenweken ben ik erachter gekomen dat mijn leergedrag is verandert en ik tot rust kom wanneer ik naar klassieke muziek luister. Een wereld van verschil met de andere muziek die tussen mijn afspeellijsten op Spotify staan.

Lets get comfy!

Haal die fluffy sokken, badjas, fleece pyjama en pantoffels maar tevoorschijn! Je kent het vast wel: koude voeten, koude neus, koude oren of terwijl: alles is koud en je bevriest. Je wilt niets liever dan wegkruipen. In elke winkel (Action, Primark, H&M, Hema, Wibra, Zeeman, Xenos etc,)zijn ze te vinden: van die über zachte, fluffy sokken. Zelf heb ik een hele collectie van deze sokken en draag ze niet alleen thuis, maar ook in mijn favoriete laarsjes. Wat ik ook graag doe is mijn deken overal mee naartoe slepen: van mijn kamer, naar de badkamer, tot aan de bank in de woonkamer en in de keuken. Een heerlijk zacht fleecekleedje is al geweldig, maar een wollen dekentje is het einde!

DSCF2119

Heb jij nog leuke tips en ideeën voor wanneer je ziek bent? Ik zou het heel leuk vinden als je die met mij en alle anderen zou delen !

Voor alle mede strijders die ook ziek zijn, heel veel beterschap en sterkte! Maak er het beste van en rust lekker uit 🙂

Liefs,

Iris

Geef een reactie

