Berlin, du bist so schön!

Hallöchen!

IMG-20150420-WA0005Ruim twee weken geleden ben ik een midweekje naar Berlijn geweest. Nee, niet omdat ik er gewoon zin in had, maar voor mijn studie. Je kunt het vergelijken met een werkweek die je op de middelbare school hebt. We vertrokken op maandag 20 april en kwamen op vrijdag 27 april weer terug in Nederland. Zoals enkelen van jullie misschien wel weten, studeer ik aan de lerarenopleiding Duits. Een vak die niet zo geliefd is onder voornamelijk de leerlingen. Duits is niet alleen de grammatica. Je weet het wel: der, die, das, Umlaut, het vervoegen van de naamvallen, de regeltjes van de voorzetsels. Als je Duits als vak hebt (gehad), komt dit je waarschijnlijk heel bekent voor. Maar Duits is meer dan dat! Duits is ook cultuur en daarom gingen we naar Berlijn, de hoofdstad van Duitsland.

Op de foto zie je mijn formidabele klas! Lang leve de selfiestick! Tot ergernis van onze begeleiders/docenten, hihi!

Berlijn is na de val van de muur de hoofdstad van Duitsland geworden. Voorheen was Bonn dit namelijk (1945-1991). Misschien weet je wel dat er heel veel is gebeurd in Duitsland en voornamelijk Berlijn. Duitsland heeft een rijke geschiedenis en dus ook Berlijn! Ik was erg benieuwd hoe de stad nou zou zijn. Ik was er namelijk nog nooit geweest! Voorheen wist ik helemaal niks over Berlijn zelf. Wel wist ik natuurlijk over de geschiedenis, de koude oorlog en de val van de muur, maar verder dan dat niet echt. Daarom heb ik binnen mijn studie een college gevolgd, die te maken had met de geschiedenis van Duitsland. Dit was ook een soort van voorbereiding voor onze reis naar Berlijn. Ik moet zeggen dat dit erg hielp! Want geef toe, weet jij nou precies wie Friedrich Wilhelm II is? Of wie Otto von Bismarck is?

20150420_090151In dit artikel vertel ik mijn eerste dag in Berlijn. Er komen uiteindelijk vijf artikelen online over de dagen zelf. Ik verdeel het, omdat het dan makkelijker is om te omschrijven en niet al teveel informatie is om te lezen. Er zouden dan ook veel te veel foto’s in het artikel komen.

SAMSUNG CAMERA PICTURESLaat ik beginnen bij het begin! Maandag 20 april vertrokken we om negen uur ’s ochtends van uit Hengelo en kwamen rond 13.30-14.00 in Berlijn aan, een rit van ongeveer vijf uur. De trein was verschrikkelijk ouderwets, dat kwam doordat ze binnen het openbaar vervoer aan het staken waren. Wij kregen zo’n leuke bommeltrein, joepie! Eenmaal aangekomen, sleepten we onze koffers de trappen af naar de U-Bahn (metro). Wat een gesleep in Berlijn zeg! We checkten bij ons hostel in. We verbleven in het hostel Wombats. Het hostel was erg verzorgd, het personeel was behulpzaam, sprak Engels en het kost niet al teveel! Het enige nadeel was dat de matrassen erg hard waren (bij wat ik gewend ben, hihi) en het kussen ook erg dun was. Die moest je namelijk echt dubbel vouwen, zo niet viervoudig dubbelvouwen (bestaat dat, haha?)

SAMSUNG CAMERA PICTURESMeteen door naar het volgende punt in ons programma: Stadtrallye (speurtocht). Een opdracht binnen mijn opleiding was dat we met een groep voor leerlingen een speurtocht binnen Berlijn moesten verzinnen. Niet wetende dat we die ook zelf moesten uitvoeren… We moesten met ons groepje een speurtocht van een ander groepje doen. Onderweg zagen we hele mooie gebouwen en bezienswaardigheden, super! Maar na zeven à acht kilometer te hebben gelopen, gingen we toch maar richting Hackescher Markt, waar de hele klas elkaar zou ontmoeten om te gaan eten.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

 SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESJullie kennen de bekende kiekjes vast wel: Brandenburger Tor, Fernsehturm, Weltzeituhr, Reichstag en het Ampelmännchen! Woehoe, ik heb mijn ogen uitgekeken!

20150420_195101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

’s Avonds had ik enorme zin in eten en nam ik een Grillteller. Dat is een bord met stukjes vlees met nog meestal wat bijlagen. Helaas lust ik geen bier, daarom heb ik maar iets genomen wat wij hier ook kennen: witte wijn. Het waren stukjes kip, rund en lam. Ik heb dit gerecht gekozen, omdat ik geen varkensvlees eet vanwege huidirritaties en mijn schildklieraandoening. Het vlees was heerlijk bereid en de sauzen waren lekker pittig, precies waar ik van houd. Het personeel was aardig en je kon gezellig binnen en buiten zitten. Buiten had je zicht op de Spree (rivier die door Berlijn heen vloeit) en de Museumsinsel (eilandachtig idee waar bekende musea te vinden zijn). Het restaurantje ligt in het James-Simon-Park en heet OLLA Orient Lounge. De kaart had vele opties en het was erg betaalbaar! Van salades naar pizza’s, stukken vlees en gewone aardappels of rijst. Voor de Grillteller betaalde ik enkel 15 euro. In Nederland betaal je hier al gauw 10 euro meer voor.

SAMSUNG CAMERA PICTURES’s Avonds gingen we snel even terug naar het hostel om ons op te frissen en gingen we door naar de volgende activiteit: Berlin bei Nacht. We gingen Berlijn dus bekijken wanneer het donker was. Schitterend! Alles is zo mooi belicht! We begonnen bij de Potsdamer Platz. Hier kwamen we wederom door de U-Bahn (metro). Potsdam was voor de val van de muur enkel leegte (door bombardementen), maar na de val, werd het een belangrijk deel van Berlijn. Wanneer je de metro uitstapt stuit je als eerste op de eerste verkeerslicht ooit! Daarna zie je een walk of fame, waar net zoals in Hollywood, SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESbekende acteurs/sterren, een ster met hun naam erbij hebben. Verder vind je hier grote, nieuwe gebouwen, vele kantoren, maar ook bijvoorbeeld het Sony Centre. Hier wordt gewerkt, gewoond en dient ook als entertainmentcentrum van Berlijn. Hier vind je een erg grote bioscoop met IMAX 3D, gezellige restaurantjes e.d.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Overal in Berlijn kom je wel stukken muur tegen. Zo ook hier. Waar veel straatmuzikanten hun optredens doen, staat naast hen een stuk geschiedenis waar dat destijds eigenlijk helemaal niet kon. Een raar idee om die muur zo in het echt te zien. Je kent het vast wel: de slotjes aan de bruggen in Italië en Frankrijk. In Berlijn laat je je stukje kauwgom achter op de muur, erg hygiënisch.

 

 

 

SAMSUNG CAMERA PICTURESDaarna liepen we door naar de Brandenburger Tor. Dit is hét symbool voor Berlijn. Je bent het vast wel eens een keer tegen gekomen. Deze poort betreft ook ons, Nederlanders. In het jaar 1788 werd deze namelijk naar aanleiding van de bezetting van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden door Pruisen gebouwd. De foto’s die je hier ziet, zijn in het ‘oosten’ gemaakt. Bovenop de poort zie je een verheerlijking van het Pruisische leger (taferelen uit de Griekse mythologie). Deze kijken naar het oosten (Ost-Berlin). Ik vond het een raar idee dat net achter de poort, de grens tussen oost en west was. Hoe mooi het gebouw ook is, de westerlingen konden tot november 1989 niet bij de poort komen. Al

SAMSUNG CAMERA PICTURESmet al kan ik zeggen dat de Duitsers of eigenlijk de Pruisen destijds van groot hielden. Het heeft een enorme majestueuze uitstraling.

SAMSUNG CAMERA PICTURESNa de Brandenburger Tor, liepen we door naar de Reichstag. Wat betreft politiek speelt hier zich veel af! Toen wij er waren was alles afgesloten en zag je overal politiebusjes; goed beveiligd dus. Je komt er ook niet zomaar in! De Reichstag betekent rijksdaggebouw. Sinds 1991 bevindt zich hier het Duitse parlement. Wederom een majestueus gebouw, die vooral in het donker veel indruk maakt. Het lijk net het witte huis wel!

SAMSUNG CAMERA PICTURESHet rijksdaggebouw staat in het Regierungsviertel, vrijwel vertaald: regeringswijk. In dit gedeelte van Berlijn staan alle gebouwen die met politiek te maken hebben. Op de afbeelding zie je het Marie Elisabeth Lüders Haus. Wat opvalt is dat de architectuur van de gebouwen rond om de Spree in het Regierungsviertel, erg modern zijn. Dat klopt ook, dit gebouw is bijvoorbeeld in 2003 geopend. Ik vond het erg erg mooi uit zien, vooral met de Spree die er voor langs vloeit en al die lampjes die erin weerkaatsen.

SAMSUNG CAMERA PICTURESDaarna liepen we weer terug naar het hostel en had ik inmiddels wel zo’n 14 à 16 kilometer gelopen. Ondanks dat mijn moeder mij had gewaarschuwd voor blaren en mij blarenpleisters mee had gegeven, omdat ik altijd last van blaren heb, had ik nérgens last van. Ein Wunder ist geschehen! Het was prachtig om Berlijn zo te zien. Die nacht sliepen we rond half 2. Ik deelde de kamer trouwens met 4 andere meiden. Hele lieve meiden zijn het 🙂 En wonder boven wonder, sliep ik als een blok, ook al was het matras keihard. Poehpoeh.

In de komende artikelen over mijn tripje naar Berlijn, zal ik nog meer vertellen over wat ik per dag heb mee gemaakt. Heb jij nog vragen of aanmerkingen? Laat het me weten 🙂 Ik zit er aan te denken om een artikel te schrijven over hotspots in Berlijn. Of misschien heb jij nog andere suggesties, let me know! Of nou ja, in het Duits: sag es mir bescheid!

Tschüss,

euere Iris

Geef een reactie

