Studeren en uit huis!

Hoi!

Zoals enkelen van jullie misschien al weten, ben ik naar Hilversum verhuisd. Dit is natuurlijk niet zonder reden. Een tijdje geleden heb ik mijn propedeuse gehaald. Ik was daar al super blij mee, maar toen ik mijn propedeuse ophaalde, kwam ik erachter dat ik ook nog eens cum laude was geslaagd! Vooral de laatste periode van mijn opleiding heb ik enorm geknokt. Voor degenen die het nog niet weten; ik studeerde aan de lerarenopleiding Duits (VO) Windesheim te Zwolle. Het was een ontzettend leuke opleiding en heb er enorm veel van geleerd! Ik leerde er natuurlijk ten eerste de Duitse taal. Dit houdt in dat ik mijn woordenschat vergrootte, meer over grammatica leerde en hoe je het spreekt, schrijft en luistert. Voor wie Duits op de middelbare school heeft gehad, weet wel ongeveer hoe je naamvallen gebruikt en welke regeltjes erbij horen en dat je woordjes moest stampen. Maar dit jaar ging het een stukje verder. Wat het nou lastiger maakt, is dat je het aan anderen uit moet leggen. Namelijk: je toekomstige leerlingen! Daarom leerden we ook hoe je lesstof overbrengt, wat nou interessant is, welke methodes je kunt gebruiken etc. Dat moesten we ook in praktijk brengen. Ik liep bijvoorbeeld stage in Zwolle (Greijdanus College) en gaf les aan leerlingen die in de havo onderbouw zaten. Echt een hele leuke ervaring en heb er zoveel van geleerd! Niet alleen hoe je dingen uitlegt, maar ik ben mezelf ook meer tegen gekomen. Ik kreeg altijd opmerkingen dat ik assertiever moest zijn. Geloof me, dat moet je wel als je docent bent. Pubers zijn erg lastig wat betreft communicatie. Daarnaast proberen ze je enorm uit te lokken en je tot het uiterste te drijven. Daar moet je je eigen draai in zien te vinden en voor jezelf op zien te komen. Nu moet ik zeggen dat het natuurlijk niet altijd helemaal goed ging, maar ik had er plezier in.

Nu vraag je je vast en zeker af waarom ik dan naar Hilversum ben verhuisd. Ik had op de middelbare school altijd al een droom om aan de universiteit te gaan studeren. Helaas kon dat in eerste instantie niet (via de normale weg). Ik zat op vwo, maar moest tijdens het derde jaar naar havo, omdat ik niet goed in wiskunde en natuurkunde was. Dan houdt het op. Ik heb in een keer mijn diploma van havo gehaald en ben toen maatschappelijk werk en dienstverlening gaan studeren. Om het kort te houden; dit was niet wat iets voor mij was. Helaas lukte het me niet om toen mijn propedeuse te halen, dus ben ik Duits gaan studeren, om alsnog naar de universiteit te kunnen gaan. Ik koos voor deze studie, omdat ik vier jaar in Zuid-Tirol heb gewoond, waar de voertaal over het algemeen Duits is. Duits is om het zo te zeggen mijn tweede moedertaal. Daarnaast vond ik het ook altijd al een leuke en vooral interessante taal. Maar ook de cultuur en geschiedenis van het land sprak me enorm aan! Uiteindelijk heb ik dit jaar dus mijn propedeuse gehaald en heb besloten om met deze opleiding te stoppen. Maar wat nu?

Vanaf september (over twee weekjes alweer, aaaahhhh!!!) zal ik in Utrecht gaan studeren. Daar ga ik Duitse taal en cultuur studeren, wat een verrassing. Ik koos hiervoor, omdat ik enorm leergierig en nieuwsgierig ben. Ik wil altijd meer en meer weten. Ik ben iemand van de theorie en niet van de praktijk. De stage op het HBO vond ik erg leuk, maar ik wilde meer leren. Op het HBO had ik het gevoel dat ik voor de leerlingen aan het leren was en niet echt voor mezelf. Daarom hoop ik op de universiteit dat wel te kunnen. Ik hou van onderzoeken, feitjes, Met HBO is overigens echt niks mis, ik had het er hartstikke naar mijn zin, maar ik had het gevoel dat er voor mij iets mistte. En dat hoop ik op de universiteit wel te kunnen vinden.

Inmiddels hebben we alles al ingericht en heel veel schoongemaakt, want wat was het vies. Er moeten nog een paar dingen worden opgehangen en de tuin moet schoon worden gemaakt (overal groene aanslag, jakkie), maar het voelt als thuis. Ons thuis. Ik had nooit gedacht dat ik op deze manier uit huis zou gaan, maar het is hartstikke leuk en spannend.

Op dit moment leef ik half in Epe en half in Hilversum. Ik werk nog twee weken bij de Blokker en dan stopt het voor mij in Epe. Natuurlijk kom ik nog bij mijn ouders logeren, want ik heb het echt hartstikke goed thuis en ben onvoorstelbaar blij met ze. Maar ik woon ook half in Hilversum, om daar mijn draai te kunnen vinden. Ondanks dat ik nu nog bij de Blokker werk, heb ik een baantje bij La Place gevonden, hoe leuk is dat! Ik verheug me er al ontzettend op.

Zoals je misschien al doorhebt, staat mijn hele vertrouwde leventje een beetje op zijn kop. Nieuwe studie, uit huis, samenwonen, nieuwe baan… nieuwe mensen, nieuwe omgeving! Verandering is goed, het vormt je. Je doet nieuwe ervaringen op en dat neemt niemand je af!

Ga jij ook studeren, uit huis of ben je al aan het studeren en uit huis gegaan? Wat zijn jouw ervaringen? Let me know! πŸ™‚

Liefs,

Iris

Geef een reactie

