Vijf tips om makkelijker en vooral positiever in het leven te staan

Hoi!

Zoals jullie misschien weten, schrijf ik nu vooral over pesten en het ‘dik’ zijn. Maar er zijn ook andere dingen waar je onzeker over kunt zijn. Zo vindt de ene dat hij/zij te dun is, te weinig spieren heeft, een te groot hoofd heeft, een te puntige kin heeft, etc. Er zijn ook mensen die kritiek op jou en jouw lichaam/verschijning hebben. Maar waarom zou je je wat van anderen aantrekken? Natuurlijk is het soms fijn om advies te horen of iemands mening te weten, maar uiteindelijk gaat het om jou, dat jij NIET onzeker over jezelf bent. Daarom heb ik vijf redenen/tips dat je niet onzeker over jezelf hoeft te zijn! Ik zou het fijn vinden als iedereen zo zou kunnen denken en in het leven zo zou kunnen staan πŸ™‚

Ten eerste is het vergelijken van jezelf met anderen eigenlijk compleet nutteloos. Iedereen heeft zijn eigen doelen, eigen normen en waarden, maakt zijn/haar eigen keuzes en waarom zou jij jezelf door iemand anders laten beΓ―nvloeden? Dat ene meisje, dat altijd helemaal strak op de foto op instagram staat, is prachtig, maar zij heeft vast ook wel dingenΒ in haar leven, die helaas tegen zitten. Of die ene, die altijd leuke foto’s op facebook zet en heel veel likes en reacties krijgt. Maar ook als je iemand op straat ziet lopen, die de mooiste kleren aan heeft, zij allemaal hebben vast wel iets wat tegen zit. Het nadeel van social media is, dat we het beste van ons leven posten. Want zeg nou eerlijk, wie vindt het nou leuk om te delen dat je ruzie had met je geliefde, dat je bent ontslagen of dat iemand je irritant/lelijk/dom vond of dat je zelfs ongesteld bent geworden? Zelf zet ik ook alleen de goede dingen op internet, aangezien je de slechte dingen of de dingen die minder mooi zijn, je liever voor jezelf houdt of alleen aan je dierbaren vertelt. Daarnaast zijn sommige dingen gewoon niet niet relevant voor de rest van de hele wereld, hoeven ze echt niet te weten. Maar dat iemand dus altijd goed op de foto staat en leuke dingen post, betekent niet dat zijn/haar leven perfect is. Dus door jezelf met iemand anders te vergelijken, omdat hij/zij een betere auto, mooiere schoenen, hogere opleiding, gespierder of juist dikker is, heeft geen zin. Jij bent jij en jij bent bijzonder, gewoon zoals je bent. Niemand is perfect, we hebben allemaal wel wat. Persoonlijk denk ik dat mannen daar wat beter in zijn dan vrouwen, ook al zullen zij ook wel zulke momenten hebben, maar ik merk het ook vooral onder vrouwen, dat ze zichzelf vaak vergelijken met andere vrouwen die ze zien. Het ergste is dan nog, dat ze die ene vrouw dan gaan afkraken, omdat ze bijvoorbeeld juist slanker is en haar dan bijvoorbeeld dom gaan noemen, wat totaal niet relevant is. Zelf heb ik hier ook soms een handje van en had dat vooral toen ik zoveel was afgevallen; ik voelde me beter dan anderen en dat klopt gewoon niet! Laat iedereen in zijn/haar eigen waarde en kijk naar jezelf! Wat wil jij bereiken, wat vind jij leuk? Al met al wil ik zeggen: doe het niet! Vergelijk jezelf niet met anderen, het is nutteloos. Wat je natuurlijk wel kunt doen, is iemand als voorbeeld nemen. Denk bijvoorbeeld aan dat je gaat sporten en je iemand hebt gezien met hele mooie buikspieren, dat jij dat als doel voor ogen houdt, maar wel in je achterhoofd bedenkt, dat jij nog steeds jezelf moet blijven en niet die persoon. Of dat je juist naar iemand op kijkt, door wie je een beter persoon wordt i.p.v. een slechter persoon.

Ten tweede gaat het om het uiterlijk. Volgens mij heb jij ook wel eens in de spiegel gekeken en gedacht: die neus had net iets smaller gemogen, die bovenarmen mogen wat meer spieren hebben, mijn haar moet langer, had ik maar betere baardgroei of was ik maar slanker. Zoals ik nu in het leven sta, zou ik ook graag willen dat iedereen dat kan! Lastig proces, zoals ik al eerder heb geschreven, maar het zou zo fijn zijn als je tevreden met jezelf kunt zijn. Als ik kijk naar beroemde personen, zie je ook wel dingen waar zij mee struggelen. Denk bijvoorbeeld aan faceliften, borstvergroting, botox, liposuctie en wie weet wat nog meer (het kan natuurlijk ook wegens medische klachten zijn en dat is begrijpelijk). Die beroemde personen laten eigenlijk ook zien, dat ze niet compleet tevreden met zichzelf zijn. Dat ze zichzelf soms compleet veranderen (denk aan de actrice van Bridget Jones: RenΓ©e Zellweger; ze is overigens een geweldige actrice en prachtige vrouw), moeten ze helemaal zelf weten, het is alleen wel jammer dat het zo moet. Maar goed, uiteindelijk gaat het erom dat JIJ tevreden bent met jezelf. Dit heeft denk ik ook weer met het eerste punt te maken: vergelijken met anderen. Voor mij persoonlijk had de media enorm veel invloed op me. Je ziet prachtige modellen, soms graatmager en dan kijk je naar jezelf en denkt: URGHRHRGUHG, was ik maar als zij… Nog steeds kijk ik geen Hollands Next Topmodel (omdat ik het ook niks aan vind), maar ik trek me in ieder geval niets meer aan van vrouwen, die helemaal perfect in de tijdschriften staan, want zij zijn meestal gefotoshopt. Dat is niet het echte leven. Niemand is perfect en als iemand al perfect zou zijn, dan proberen andere mensen altijd iets negatiefs over diegene te vinden (lees: verzinnen). Het komt erop neer: laat ze lekker, die die wat over jou te zeggen hebben en over hoe je eruit ziet. Niemand heeft het recht om opmerkingen over jouw uiterlijk te maken en dat betekent dat jij gewoon niks moet geven om die mensen, die wel wat over jou te zeggen hebben (in de zin van negativiteit of commentaar, wat niet relevant is).

Vervolgens gaat het erom hoe je naar problemen kijkt of als er slechte dingen in je leven gebeuren. Zelf ben ik een persoon, die soms van een mug een gigantische dinosaurus kan maken en daarom spreekt mij dit ook enorm aan, hehe. Maar als er iets slechts in je leven gebeurt of je hebt een probleem; je leven is niet voorbij. Toen ik een middelbare scholier was en ik kreeg een slecht cijfer, stond ik direct te janken en dacht ik dat ik nooit een toekomst zou hebben. Dat slaat nergens op (ook al denk je op dat moment van niet). Je komt er weer overheen en probeert het de volgende keer weer. Zolang je maar je best doet. Maar ook bijvoorbeeld vriendjes op die leeftijd, dat het uitgaat of je moet een keer nablijven, omdat je je huiswerk niet hebt gemaakt; je leven is wederom niet voorbij. Als ik dat betrek op mijn huidige leven, kan het bijvoorbeeld om een baantje gaan. Ik vond het verschrikkelijk en ik kan er wel helemaal kapot van zijn, maar uiteindelijk gaat het erom hoe je ermee om gaat. Je kunt er wat aan gaan doen of je gaat helemaal peinzen en in een hoekje zitten. De stap zetten om een probleem onder ogen te zien, ook bijvoorbeeld een relatie, kan soms confronterend zijn, maar lucht ook op. Stel je nou eens voor dat NIEMAND problemen zou hebben, dat zou natuurlijk heel erg fijn zijn! Maar ook enorm saai. Als je geen problemen hebt, weet je nooit wat goed is en wat slecht is, omdat je het verschil niet kent. Natuurlijk is het erg genoeg wat er allemaal op de wereld gebeurt, maar als ik nooit gepest zou zijn, zou ik nooit weten hoe het voor anderen is/was. Hierdoor kan ik me beter inleven en heb ik er heel veel van geleerd. Nu weet ik ook hoe het is om niet gepest te worden. Problemen helpt ons om te groeien en sterker te worden; we leren ervan. Wat wel belangrijk is, is dat het soms ook gewoon echt okΓ© is om verdrietig te zijn of om eens een keer lekker de tissues, netflix en chocolade erbij te pakken en vervolgens lekker de hele avond te janken. Dat lucht op; emoties moet je ook kunnen tonen! Het inhouden van emoties kan wel degelijke gevolgen hebben, zowel voor jezelf en de naasten om je heen. Door het inhouden van emoties kun je er ook lichamelijk aan onderdoor gaan, dat het hart het bijvoorbeeld begeeft door alle stress. Altijd gelukkig zijn is niet realistisch in onze wereld, er zullen altijd tegenslagen op je pad komen. Voor mij helpt het ook erg om te bidden, daar vind ik rust in en kan ik mezelf kalmeren. Maar voor de ander kan sporten iets zijn om over problemen na te denken en tot zich te laten bezinken. Wederom, voor iedereen is dit zo anders! Het gaat hier immers ook om gevoelens.

Nummer vier! Alles komt goed! πŸ™‚ Ook al is de hele wereld tegen je, vindt je beste vriendin je een PIEP wijf, is iemand, die erg dierbaar was, overleden, mogen je collega’s je niet of is je relatie voorbij, hoe erg je situatie ook is/mag zijn: het komt allemaal goed. Als ik kijk naar de periode waarin ik werd gepest, is alles nu zo anders! Toen dacht ik ook dat het nooit beter zou worden en dat iedereen me als zwijn zou blijven zien. Maar door de jaren heen verander je, wordt je sterker, krijg je andere mensen om je heen en dat maakt je sterker. Niet iedereen is zo gemeen en niet iedereen kraakt je af. Daarnaast ben je niet voor altijd zo en als je je eroverheen zet en vecht, wat ik weet dat iedereen en jij kan; het is het echt waard. Het heeft tijd nodig en op een gegeven moment heb je het een plekje gegeven. Sommige problemen kun je ook als een rouwproces zien:Β erkenning van het probleem/verlies, toelaten van gevoelens en de pijn, de rouwverwerking en tot slot het loslaten. Het is een beetje zwart wit, maar zo is het uiteindelijk wel!

Als laatst: behandel anderen zoals jij behandeld wilt worden! Zoals ik eerder al zei, is het niet nodig om slecht over anderen te praten. Stel je voor dat iemand over jou iets zegt of jou beledigt, dan zou je dat niet leuk vinden, lijkt mij. Maar wat nou als jij wel iets slechts zegt over diegene? Dat is toch niet eerlijk? Zo zou jij ook niet behandeld willen worden. Dit heeft niet alleen met woorden te maken, maar ook met daden; bijvoorbeeld vreemdgaan of misbruik maken van iemand. Niemand wil dat hem/haar dat overkomt. Daarnaast is het ook wetenschappelijk bewezen dat als jij anderen helpt, jij jezelf ook verbetert. Door positief te blijven en die positieve gedachten ook over anderen te hebben, sluit je je negatieve gedachten uit.

Dit zijn voor mij vijf dingen, die erg belangrijk zijn. Eigenlijk is het ook een soort levensstijl, die je aanneemt/aanleert. Natuurlijk heeft iedereen zo zijn/haar gedachten hierover, maar bedenk dat jij van jezelf moet houden en moet accepteren wie je bent! Niemand bepaalt hoe je je moet voelen over jezelf of hoe je over jezelf moet gaan denken. Als iemand jou de grond in probeert te trappen, vergeef het en vergeet het; het is het niet waard om erover in te zitten. Het is makkelijker om de schuld bij anderen neer te leggen dan bij jezelf.Β Keep the positive thoughts! Ik hoop in ieder geval dat jij hier misschien iets aan hebt en je lekkerder in je vel kunt zitten πŸ™‚

Liefs,

Iris

Geef een reactie

