2015 – Een jaar van afscheid nemen en een nieuw begin

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn we alweer een aantal dagen in januari beland en wat een gedoe toch meteen weer: in Keulen meer dan 500 meldingen over aanrandingen. Al het slechte nieuws, bah. Maar er zijn ook goede dingen gebeurd. In dit artikel kijk ik terug op een bewogen jaar. Beter laat dan nooit.

Vorige week kwam ik het jaaroverzicht van 2015 tegen. Wat een bewogen jaar! Het jaar van de aanslagen in Parijs, de voortdurende strijd in het Midden-Oosten en wat ons allen ook niet ontkomen is: de gigantische vluchtelingenstroom. Het jaar begon met de bloedige aanslag in Parijs en ook waren er schietpartijen in Amerika, er was een NOS-indringer en nog steeds zie ik berichtjes over MH-17 voorbij komen. Wat een trieste bedoeling. Voor velen was het een jaar waarin men veel verloren heeft: gezin, familie, partner, kinderen, huis, eigendommen…

Maar het was ook het jaar van de oehoe, die Purmerend onveilig maakte, het jaar waarin Justin Bieber ineens geen taboe meer was, we erachter kwamen dat katten bang zijn voor komkommers, het jaar waarin de Tour de France in ons eigen Utrecht startte en er politiek gezien veel aan de hand was (ook in ons eigen land).

Al met al een erg bewogen jaar en voor mij persoonlijk is er ook veel veranderd. Zo studeerde ik begin dit jaar nog op Windesheim in Zwolle, haalde ik mijn propedeuse en nu studeer ik aan de universiteit in Utrecht. Inmiddels ben ik sinds augustus/september vier keer verhuisd en hoop nu eindelijk mijn eigen plekje te hebben gevonden. Wat dat betreft was het echt een jaar van afscheid nemen en aan een nieuw begin werken. Het was ook het jaar waarin ik mijn rijbewijs haalde en ben gestopt met werken bij de Blokker en bij La Place. Maar ook was het een jaar van afscheid nemen van mensen of die minder vaak zien. Sinds ik op kamers zit, zie ik mijn ouders en familie minder. Heb ik mensen van mijn vorige studie niet meer gezien en zie ik vriendinnen uit Epe minder vaak. Ook heb ik sommige mensen compleet uit mijn leven moeten zetten en heb deze achter me gelaten. Inmiddels zijn er nieuwe mensen in mijn leven: studiegenoten, huisgenoten, maar ook mijn vriend en zijn familie.

Ik had het niet anders willen hebben. Het was een jaar waarin ik veel heb geleerd over omstandigheden, maar ook vooral over mensen. 2015 was het jaar waarin ik mezelf een beetje ben kwijtgeraakt en dat merkte ik ook in blogposts. Ik was niet meer helemaal mezelf. Als ik nu de blogposts teruglees, merk ik dat ik veranderd ben en niet meer die gekke Ier was. Dat mensen zoveel invloed op je kunnen hebben! Gelukkig is dat nu voorbij en heb ik die periode achter me kunnen laten. Nu ben ik lekker mezelf: gek, soms gestoord, rustig, geïnteresseerd, soms ietwat koppig, maar vooral lekker gek. Een gekke krullenbol. Ik ben blij met de mensen die ik nu in mijn leven heb en geniet enorm van ze 🙂

Wat ik heb geleerd van 2015 is, dat je je niet voor iemand anders moet gaan veranderen, maar ook moet je hen niet willen veranderen. Natuurlijk kan iemand en ook ik aan zichzelf gaan werken, maar veranderen, kun je nooit helemaal. Het is goed dat we soms zo verschillend zijn en andere interesses hebben. Ook heb ik geleerd, dat vriendschap van twee kanten komt. Vaak genoeg is het bij mij voorgekomen om me compleet te geven en er van de ander niks kwam. Daar heb ik vrede mee. Ik merk aan mezelf dat ik best wel volwassen ben geworden: ik stress minder, heb minder pijn daardoor, relativeer wat meer (soms dan hehe), maar vooral, dat ik vrede met mezelf heb en anderen in hun eigen waarde laat.

Ook was 2015 het jaar waarin er thuis veel speelde: mijn moeder verloor haar baan bij de thuiszorg en werkt nu sinds de zomer voor Randstad als kookdame bij instellingen. Dat is toch wel iets wat haar ligt: koken en sociaal bezig zijn. Mijn vader is fanatiek blijven wielrennen en zit bijna op zijn streefgewicht. Daar ben ik natuurlijk erg trots op! Daarnaast is hij ook een boek gaan schrijven, die deze maand in de winkels ligt! Erg spannend allemaal!

Het was een jaar van veranderingen, heel veel aanpassingsvermogen, nieuwe mensen ontmoeten, maar vooral ontdekken wie Iris nou eigenlijk is. Ik hoop na die vier maanden eindelijk een thuis te hebben gevonden en hoop het komende jaar erg te kunnen genieten van de mensen om mij heen.

Zo ontmoette ik ook mijn vriend einde 2015. We zijn nu een tijdje samen en ik ben heel erg dankbaar dat ik hem in mijn leven mag hebben. Zoals ik al zei: mensen kunnen veel invloed op je hebben en zo heeft hij enorm goede invloed op mij. Nog nooit ben ik zo gelukkig geweest 🙂

Ik wens iedereen een gezegd, liefdevol en gezond 2016 toe!

 

Liefs,

Iris

One Comment

Add yours →

  1. Wat fijn om te lezen dat je wat meer op je plek bent!
    En het klopt wel, sommige mensen hebben een negatieve invloed op je, sommige een positieve. En soms merk je zoiets net te laat. Maar liever laat dan nooit! En die studiegenootjes van Windesheim willen nog steeds graag wat drinken in Hilversum hoor 🙂
    Heel veel succes dit jaar! 🙂
    Liefs Kimberly

    Like

Geef een reactie

