Jezelf blootgeven

Hey!

Vorige week schreef ik een blogpost over de levensfasen door de jaren heen. Hoe zeer je verandert, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Op mijn blog staan een aantal zeer persoonlijke dingen, die niet iedereen zou vertellen of in ieder geval niet op internet zou zetten. Om dit te kunnen doen, moet je jezelf kunnen blootgeven.

Eigenlijk ben ik altijd al een open persoon geweest en kon ik mij altijd wel goed uitdrukken in hoe ik me voelde. Helaas veranderde dit door de periode op de middelbare school. Je gaat (bijna) niemand meer vertrouwen en wilt anderen niet met je problemen opzadelen. Het vertrouwen in de mensheid was naar mijn idee gewoon weg. Waarom zou je iets vertellen over hoe je je voelt, als je toch niet serieus wordt genomen door bepaalde mensen? Natuurlijk wist ik dat er ook mensen in mijn omgeving waren bij wie ik wel mijn ei kwijt kon, maar dat neemt toch af. Zelf bedacht ik me altijd dat er zoveel ergere dingen op de wereld waren dan wat mij overkwam. Ik cijferde mezelf weg.

Pas tijdens mijn studie MWD leerde ik praten over mijn gevoelens en gedachtes. Dit vond ik wel lastig, maar het kwam stukje bij beetje. In die periode had ik ook een andere relatie. Het was moeilijk voor mij om mijzelf bloot te geven in die relatie. Zelf was ik altijd al een gevoelsmens, maar dat was die ander niet. Hoe ga je daar dan mee om? Je gevoelens en gedachtes worden niet beantwoord. Tsja, je gaat een beetje in jezelf keren. Voor mij was er een bepaalde leegte en besprak veel met mijn ouders. Mijn ouders en ik hebben een sterke en goede band. Daar ben ik blij om. De leegte vulde ik op met veel kleren. Ik was mij daarvan bewust, maar vond het moeilijk mij compleet bloot te geven aan de ander, omdat dat van zijn kant ook niet kwam.

Ik dacht altijd dat ik een makkelijke prater was en erg emotioneel was, maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik was veranderd. Verandering hoeft niet direct slecht te zijn, maar het vormt je wel tot een ander persoon. Ik miste de oude Iris, ik wilde de wereld weer meer van mij laten zien en over gevoelens en gedachtes kunnen praten.

Een tijd lang besloot ik altijd alles alleen, werkte het liefst alleen en wilde mijn mening niet graag uiten. Je kent het wel: die discussies bij Nederlands en dan MOEST je je mening geven. Nou, nee thanks, but not thanks. Liever niet. Ik ben altijd al een einzelgänger geweest. Dat is niet erg, ik geniet ervan om dingen in mijn eentje te doen. Maar ik raakte eraan gewend en sloot mensen buiten.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik nooit de dominante of aanwezige persoon in gezelschap zou zijn, misschien wel als ik me erg op mijn gemak voel. Als ik me echter niet op mijn gemak voel, ben ik stil en geef ik niet zoveel van mezelf. Op zich is dat niet zo gek, want dat doet iedereen wel, maar ik merk wel dat ik mensen eerst in vertrouwen moet nemen. Nu is het al een tijdje anders en durf ik al meer over mezelf te vertellen. Dit begon met kleine dingen over wat ik erg leuk vind om te doen, maar nu gaat het ook over mijn pijn of waar ik mee zit. Bij sommige mensen heb je direct dat gevoel dat je alles kwijt kunt. Bij sommigen heb je dat niet. Ik merk dat het tijd nodig heeft om je hierin te vormen, het is een proces. Het hoort denk ik ook wel bij het volwassen worden. De een is makkelijker in het vertellen over dingen dan de ander.

Nu, zo’n vier maanden verder, ben ik al heel ergens anders dan ik eerst was. Ik ben vrolijk, enthousiast en ik deel ook waar ik mee zit of over nadenk, wat ik voel. Er zijn bepaalde dingen in je leven die je gewoon met je naasten moet delen. Het is fijn om je hart te luchten en het brengt je dichter tot de ander. In mijn geval is dat onzekerheid over wie ik ben en hoe ik eruit zie. Het begint steeds meer een plekje te krijgen.

Ik vraag me eigenlijk af of er überhaupt wel een persoon is die zich compleet blootgeeft.. Bestaan er zulke mensen? Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar aan de andere kant heb ik mensen in mijn omgeving bij wie ik werkelijk denk, dat ze altijd zichzelf zijn, in wat voor situatie dan ook. Ik weet natuurlijk niet of dat schijn is of niet, maar ik denk dat deze mensen zich gewoon hebben geaccepteerd zoals ze zijn. Dat vind ik echt bewonderenswaardig.

Het is wel apart, dat je in een bepaalde situatie of bij een bepaalde persoon ineens jezelf kunt zijn. Zo heb ik bij Daan mezelf vrij snel bloot kunnen geven over mijn verleden en wie ik ben en wil zijn. Ik denk dat het iets met vertrouwen heeft te maken. Het is geen eenrichtingsweg, maar het moet van beiden kanten komen om elkaar beter te leren kennen.

Wat betreft mijn persoonlijke verhaal over bijvoorbeeld het pesten; dat heeft jaren geduurd en is nog steeds een proces. Het online publiceren van mijn verhaal is een verwerkingsproces. Dat brengt me bij het volgende: praten helpt echt om je over dingen/problemen heen te zetten. Krop het niet op, daar kun je zelfs hartproblemen van krijgen. Daarnaast brengt het alleen maar stress en negatieve gedachtes met zich mee.

Ik hoop dat er een dag komt, dat ik niet continu nadenk of ik wel de juiste indruk heb achtergelaten, of dat ik niet iets geks heb gezegd, etc. Soms kunnen me dingen echt niet schelen, maar soms zou ik willen dat ik me niet zo druk om bepaalde zaken zou maken. Ik hoop dat ik het gevoel van rust, zoals ik bij mijn naasten ervaar, later ook bijvoorbeeld in mijn werk of verdere studie zal hebben.

En over dat kleren kopen? Dat doe ik nog steeds af en toe, maar dan voor mezelf, om me mooi te kunnen kleden en er leuk uit te zien. Niet meer om leegte op te vullen. Ik ben enorm gelukkig.

Herken jij jezelf hierin? Geef jij je makkelijk bloot of kun je dat bij bepaalde mensen in je omgeving?

 

Liefs,

Iris

Geef een reactie

