Lentekriebels en onzekerheid

Hoi!

Zon, zee, strand, zonnebril, terrasjes… Ik liet mijn winterjas aan de kapstok hangen (lees: spiegel met haakjes) en trok mijn leren jasje aan. Geen dikke jas, dat wanneer je ergens naar binnen loopt en weer naar buiten, het zweet op je rug staat! Zonnebril standaard in je tas, want ja, je weet maar nooit wanneer het zonnetje weer door zal breken.. Na college even lekker een terrasje pakken en in het weekend heerlijk uitwaaien aan het Ijsselmeer op een strandje. De lente komt eraan!

IMG_2611

Ik heb er zo’n zin in, eerlijk waar. Ik kan echt niet wachten! Hebben jullie dat gevoel ook? die kriebels?! Al een paar dagen word ik met het zonnetje op mijn smoel, in een verlichte kamer wakker.

Wel gek wat weer zo met je kan doen, ik voel me veel vrolijker. Maar er gebeurde nog iets: ik heb voor het eerst in mijn leven zin in de zomer. Nog nooit had ik zo’n zin in de zomer, ik hield altijd van de winter. In de winter kun je leuk laagjes dragen, je kunt alles bedekken, je hoeft je huid niet te laten zien en vooral niet je vetrolletjes. Ik trek elke dag een lange skinny aan, heb een vest of jasje aan met een shirt of blouse eronder en niemand die het echt op zal vallen. Niemand ziet mijn kipfilet armen, behalve ik. Ik hoef geen jurkjes zonder panty te dragen, want dan zouden mensen eventueel mijn dikkere bovenbenen kunnen zien.. Al die jaren tot nu, heb ik zo geleefd: wat zouden anderen van me kunnen vinden? Hoe zouden ze over me denken als ze mijn dikker bovenbenen zien of wanneer ik in geen mooie strakke armen heb..

IMG_2644

Tot nu. Ik krijg zin om rokjes, jurkjes en hemdjes te gaan kopen. Beetje bij beetje merk ik dat ik van mijn lichaam begin te houden. Ook wanneer je een voller lichaam hebt, kun je er leuk uitzien. De truc is, dat je kleding aanhebt, die de mooie delen van je lichaam benadrukken. Ik kan wel in korte shorts gaan lopen, maar ik weet dat mijn benen daar niet goed in uit zullen komen. Ik hoef ook geen strakke jurkjes aan te doen, maar wel met een a-lijn.

IMG_2661

Mijn lichaam is mooi en ik kan niet wachten om in de zomer optimaal te kunnen genieten. Eerder liep ik het hele jaar door in lange broeken. Ik weet nog dat we in 2010 op vakantie in Oostenrijk waren en het boven de 30 graden was. Waar liep Iris in? Drie hemdjes (waarvan één corrigerend = dikke, synthetische stof) over elkaar heen en een lange skinny. Het jaar daarna was ik nog wat meer aangekomen en toen we met school naar Avignon gingen, had ik de mogelijkheid heerlijk in de zee te kunnen zwemmen. Toen iedereen in bikini en shorts rondliep, liep ik in een mannentrui en een lange broek, die ik heel ver op moest rollen. Dat is toch geen leuk moment? Terwijl zo’n reisje vooral voor plezier moet zorgen en dat je kunt genieten. Voor mij was het een hel. Ik heb jaren niet gezwommen. De laatste keer is voor mij zomer 2014 en dat was misschien twee keer in een zwembad tijdens de vakantie. En dat terwijl ik eerder op waterpolo zat en zo van zwemmen genoot. What a waste…Β 

IMG_2680

Inmiddels weet ik beter. Zo ben ik vorig jaar bikini’s uit gaan proberen. Weliswaar met een hoger slipje (high waisted), maar ik voelde me geweldig! En ondanks mijn rondingen, vond ik mezelf er mooi uitzien. Dit jaar ga ik er optimaal gebruik van maken en lekker genieten van het mooie, warme weer. Geen schaamte, geen onzekerheid, niks verbergen. Het is jammer, dat het zo lang moest duren om van de zomer en het mooie weer te kunnen genieten. Don’t get me wrong, ik houd nog steeds van de winter, maar nu ik elke dag langs de winkels en terrasje aan en rondom de Oudegracht in Utrecht loop, krijg ik toch echt die lentekriebels. Zwemmen, fietsen, wandelen, weer eens op mijn longboard, jurkjes, rokjes, drankjes op een terrasje.. Pfoeh, kan niet wachten!

 

Liefs,

Iris

One Comment

Add yours →

  1. Hallo!
    Eerst en vooral: goed dat je je zelfvertrouwen terug hebt! Niemand hoeft zich te schamen voor zijn lichaam, het is net zo fantastisch aan de zomer dat iedereen zijn leukste kleren bovenhaalt en zijn lichaam zonder schaamte blootgeeft aan de zon!
    En ja, ook ik word enorm vrolijk van de eerste zonnestraaltjes die verschijnen πŸ™‚
    Liefs

    Like

Geef een reactie

