Winkelen met een maatje meer | Dear Fat Girl

Hey hoi!

Zo, pfoeh. De tentamens zitten er weer op. Helaas was het daardoor wat stiller op mijn blog.. Maar vandaag weer een nieuw artikel! En deze keer over winkelen met een maatje meer. Voor iedereen is het denk ik wel lastig om de juiste kleding te vinden, maar op een gegeven moment leer je door de jaren heen waar je het beste je kleding kunt halen. Wat betreft broeken is het helemaal een drama. Bij de ene winkel heb ik gewoon maat 42, maar bij de ander ineens 48. Om gek van te worden! Desalniettemin wil ik heel graag mijn ervaring met winkelen met jullie delen!

Wanneer je een voller lichaam hebt, gaan veel mensen er vanuit dat je bij plussize winkels winkelt. Dat is echter vaak helemaal niet het geval. Eerder winkelde ik vaak in de Miss Etam en M&S Mode, kwam ik zelfs bij de Zeeman. Het was zo lastig om met een grotere maat (destijds 48/50) leuke kleding te vinden. Nu kom ik bij winkels als Costes, Vila, Topshop, Pull & Bear, Zara, Forever21, enzovoort. Dat zijn hele normale winkels, waar je ook met een maatje meer fashionable kleding kunt vinden. Het leuke aan winkels als Pull & Bear, Zara, Monki is dat ze vaak oversized kleding verkopen. Dat is natuurlijk erg prettig voor ons vollere dames :)! Het is een kwestie van zoeken en proberen. Ik weet nu sinds een jaar waar ik goed kan slagen; bij welke winkels ik moet zijn. In dit artikel lees je waar ik het liefst mijn items haal.

Jeans

Mijn favoriete jeans haal ik bij drie winkels: H&M, Esprit en Monki. Er zit vooral verschil in de maten. Bij de H&M kom ik voornamelijk in de plus collectie en daar heb ik maat 48. Bij H&M kom ik bij de “normale” collectie echter in maat 44/46. Mijn favoriete jeans kosten meestal 40 euro. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ze skinny zijn en mijn (hoe gek het ook misschien klinkt) billen er goed in uit komen, wat betekent dat de zakken op de achterkant mooi zitten. De spijkerbroeken bij de H&M zijn van goede kwaliteit: de stof is stevig en ze flubberen niet (wat ook erg belangrijk is!). Wat ook een goede tip is, zijn de Shaping Skinny Jeans. Deze zijn stretchy en zorgen niet zoals andere stretch broeken voor een raar kruis of dat je alle rolletjes ziet zitten. Deze broeken kosten 60 euro. Bij de Esprit kom ik vaak in taillemaat 33/34. Wat het fijne aan Esprit/EDC is, is dat je de lengte van de broeken ook kunt bepalen. Vaak als ik namelijk een broek in mijn maat koop, zijn de pijpen vaak ook te lang en te breed t.o.v. de kleinere maten. Deze broeken zijn vaak iets minder stretchy dan die van de H&M. Hiervoor betaal je dan ook gauw 60 euro, maar daar krijg je veel voor terug: stevige stof en minder slijtage. Bij Monki kom ik in de grootste maat: 34. Bij hen koop ik mijn favoriete broek ooit: de Mocki. Deze zit mooi aangesloten en is ook echt skinny. Deze broek kost 35 euro. Naast de Mocki heb ik ook een andere zwarte jeans, waar ik in LEEF: de Oki. De heeft een fijne stof, is stretchy en skinny. Als je een grotere maat hebt, zou ik H&M en Miss Etam adviseren; deze broeken zijn ook erg fijn en tegenwoordig is deze winkel een stuk moderner geworden! Ook is er een keten “Norah” waar ze ook in grotere maten hele leuke jeans verkopen! En vooral is het het proberen waard om online te kijken bij ASOS of Forever21.

 

Shirts, truien, blouses, vesten, jassen, …

Met mijn maat 42 val ik nog net binnen de normale collectie van winkels. Ik kom graag bij de H&M, Monki, Vila, Only, Sissy Boy en winkel online bij Forever21 en ASOS. Wat betreft grotere maten, weet ik dat je heel goed bij H&M Plus collectie kunt slagen. Ook binnen de normale collectie zijn er veel oversized shirts en blouses en gaan de maten tot 44 en XL. Zelf kom ik ook graag bij Monki, waar tops en blouses vaak oversized zijn. Deze stijl is echter wel wat edgy en vaak doet het me aan de jaren ’70 denken. Persoonlijk vind ik dat erg leuk! Jurken, truien, shirts en blouses vallen daar vaak veel groter uit en daardoor pas je het óók met een maatje meer. De maten gaan daar tot L/44. Mijn jurken haal ik het liefst bij Vila, waar ik meestal in maat L terecht kom. Voor mijn gevoel vallen die maten iets groter uit. Helaas gaat die collectie alleen tot maat XL. Maar zoals ik hierboven al aangaf, kom ik ook gewoon bij Costes en Topshop. Als je eenmaal weet wat goed bij jouw figuur staat, weet je ook in welke winkels je moet zijn. Zo moet ik bijvoorbeeld niet naar Subdued, Brandy Melville, American Apperal etc. gaan. Daar valt alles erg klein uit en zijn er meer croptops dan normale shirts. Voor grotere maten boven 44/46 zou ik H&M+, Forever21 en ASOS aanbevelen. Wat ik vooral zou adviseren is: meet jezelf op! Pak een meetlint en meet je taille, je heupen, je borstomvang.. Hierdoor kun je concluderen welke maat je hebt. En als het niet past: stuur je het terug en heb je binnen een paar werkdagen weer je geld terug.

Van links naar rechts:

blouse – Steps, jas – Zara, jurk – Only, off-shoulder top – Bershka, top met vetersluiting – Vila, jeans – H&M

Kennelijk heb ik ook een favoriete pose haha!

Badmode

Tegenwoordig zwem ik en geniet ik van mijn bikinilichaam 🙂 Ik winkel graag bij de Forever21. Helaas is er geen plussize afdeling in Nederland, maar online kun je hele leuke dingen vinden. Hier worden wel andere maten aangegeven: 0x, 1x, 2x, 3x, etc. 0x staat gelijk aan maat 42/44. De maten kloppen bij mij altijd. Wel moet je rekening houden met de borsten. Als je grotere borsten hebt, zou ik toch het bovenstuk van de bikini groter bestellen dan de maat van je broekje. Over een paar maanden zitten we weer in de zomer en het begint nu al te kriebelen. Op de site van Forever21 zag ik deze leuke bikini! Ook voor een maatje meer heb je vrolijke, sexy en mooie bikini’s en badpakken! ❤

 

Ik hoop dat dit jou helpt bij het zoeken van de juiste kleding! 🙂 Probeer dingen aan, ga naar meerdere verschillende winkels en desnoods vraag je advies van een styliste.

Waar winkel jij het liefst? En zou het leuk zijn als ik outfits op mijn blog zet? Laat een reactie achter!

 

Liefs,

Iris

Geef een reactie

