Stedentrip naar Sofia

Twee weken geleden was het dan zover: Daan en ik gingen eindelijk zijn verjaardagscadeau van mij innen. Hij kreeg in mei voor zijn tweeëntwintigste verjaardag een driedaagse stedentrip van mij. De bestemming was nog onbekend, die zouden we pas een week na het boeken te weten krijgen. Super spannend natuurlijk! Nu was het dan zover.

Maandag 24 oktober stonden we om 5 uur op. 6 uur in de auto en onderweg naar Keulen! Vanuit daar zouden we vertrekken. Gelukkig waren we op tijd weggegaan, want er stond in het Ruhrgebied honderden kilometers file. Eenmaal aangekomen konden we wachten op het vliegtuig. Eenmaal in het vliegtuig te zitten en bijna te zijn opgestegen, werd er ineens enorm geremd! Bleek dus dat er een technische fout was, waardoor het vliegtuig defect was. Wat waren wij blij dat we niet waren opgestegen. Dit was trouwens ook de eerste keer voor Daan dat hij zou gaan vliegen. Leuke eerste vliegervaring, joh.. Maar goed, twee uur later dan gepland, vlogen we eindelijk. We vlogen met Ryanair. Zo goedkoop mogelijk vliegen en dat bleek ook wel: meerendeel was van plastic en ik met mijn 1,73 m kon net zitten. Mensen boven de 1,85 m hadden opgevouwen gezeten. Aardig personeel en verder een goede vlucht.

Toen ik zeven was heb ik daar een tijdje gewoond. Ik heb nog wel vage herinneren van die tijd, maar geen concrete herinneringen. Als kind sla je die dingen toch anders op; voornamelijk niet relevante dingen als een billboard van een autobedrijf. Ik wist me wel te herinneren hoe enorm anders het daar was. Een wereld van verschil met ons vredige Nederland. Toch was ik het ook even vergeten. Op het vliegveld te zijn aangekomen, werden we al direct door gierige taxibedrijven ontvangen. We lieten ons door een shuttlebusje naar het hotel brengen. We reden meteen al door een soort sloppenwijk heen: overal afval, paard en wagens, zwerfhonden en op elkaar gestapelde stenen huisjes met metalen platen als dak. It hit me right in the face. Ik herinnerde me het weer: de armoede. Het verschil tussen arm en rijk, tussen oost en west. Daan was nog nooit naast Praag in een ander Oost-Europese stad geweest. Hij keek zijn ogen uit. We waren allemaal stil, zwegen en keken met verbazing onze ogen uit. Hotel Akord. Een netjes hotel, alles was er schoon, het ontbijt was prima en de mensen waren erg klantvriendelijk. De hotelkamer? Tsja, Oost-Europees chique noem ik het. Een heerlijk matras, schone badkamer en een mini-bar met eten en drinken voor belachelijk lage prijzen.

Onze eerste avond in Sofia. We hadden vanuit het hotel een taxi laten komen en namen nietsvermoedend plaats in de taxi. Naar Alexander Nevski, een enorm mooie kathedraal. Hij ging rijden en Daan en ik probeerden onze gordels te vinden: niks, geen veiligheid. De beste man stonk trouwens behoorlijk naar drank en zweet. Hij reed van links naar rechts, haalde van rechts in en slalomde tussen alle hectiek van de stad door. Voetgangers? Die vreesden hun leven. Maar al snel kwamen we bij de kathedraal. Geen communicatie, geen boe of bah. We betaalden omgerekend iets van 1,50 euro. Een belachelijk laag bedrag. Voor ons een mooi voordeel. We liepen de stad door en werden overspoeld met belachelijk grote westerse reclameborden en communistische monumenten. We moesten wat eten. Maar waar? Ik wist uit eigen ervaring, toen ik in Sofia woonde, dat de Bulgaarse keuken best anders dan onze Nederlandse wereldkeuken was. Op zoek naar iets authentieks, strandden we in een vijf sterren hotel. Hotel Sense. Een prachtig luxueus hotel met veel sfeer. De best geklede mensen zaten daar en ook de rijksten. De Bulgaarse Lev is het dubbele van de euro. Zo bestelde ik een wat duurder visgerecht (want ja, nu we als “arme” studentjes toch hiervan kunnen proviteren, why not…) dat 28 Lev kostte. Omgerekend dus iets van 14 euro. Heerlijke vis en niet zomaar vis, nee echt lekkere dikke vis met veel “vlees”! Verder stonden op het menu allemaal ingewanden en organen, en vooral veel varken. Zelf eet ik geen varken, omdat ik daar last van krijg. Dus dat lieten we maar zitten. Om toch iets Bulgaars te eten, kozen we voor een salade. Het leek erg op een Griekse feta salade met komkommer en tomaten. Desalniettemin, erg lekker! We aten we daar drie gangen, dronken heerlijke rode wijn en water uit een fles. Dat zegt vaak wel wat; water uit een fles. Wat denk je? Totaal: 55 euro voor twee personen. Belachelijk! In een vijf sterren hotel! Wij vonden het natuurlijk prima. Al werden we wel wat raar aangekeken toen we in onze Dr. Martens en spijkerbroekies binnen kwamen wandelen. Weer buiten: een andere wereld. Zwervers en afval. We zochten de grote winkelstraat, om daar ergens een leuk terrasje te kunnen vinden. Ondertussen liepen we door allerlei straten heen en waren verbaasd hoe het eruit zag. Het leek wel of de tijd daar in de jaren 70 was blijven steken. Oude bussen, die op hippie volkswagen bussen leken, overal die westerse invloeden die TE aanwezig waren… De flats leken precies op wat ik mij kon herinneren: Siberië stijl. Grijs, grauw, koel, kil, lelijk, scheef, ongezond… Tegenover deze armoede: Armani, D&G, Versace, … in dezelfde straat.

whatsapp-image-2016-11-07-at-13-41-19

Ongelofelijk. We vonden uiteindelijk die beruchte boulevard, waar je geweldig kon winkelen. Uiteindelijk belandden we eerst bij een drogisterij, want Daan z’n deo en wax was afgepakt. Nieuwe kopen dus. De verkoopsters liepen in joggingpakken en maakten zich tijdens werktijd op. Dit zou je in Nederland nooit tegenkomen. Maar daar heel normaal, want zo waren er vele andere winkels. We zochten een café en kwamen bij “Café Social” uit. Een echt hipster tentje, dat je ook in Utrecht tegen zou komen (vergelijkbaar met Stan&Co). Moe van de reis en alle impressies, gingen we terug naar het hotel. Weer een rare taxichauffeur. Maar toch heelhuids aangekomen en heerlijk geslapen. In de kamer was het er echter wel warm (zo’n 22 graden). We durfden de ramen i.v.m. smog niet open te zetten.

whatsapp-image-2016-11-07-at-13-34-27-1

De volgende ochtend besloten we naar de stad te gaan en daar rond te kijken. De kathedraal was prachtig! Veel bladgoud en immens groot. Je moest wel 10 Lev betalen, om daar foto’s te mogen maken. No thanks, dan maar plaatjes via Google. Kom je buiten, proberen de zwervers je allerlei rare bloempjes aan te smeren.

whatsapp-image-2016-11-07-at-13-36-22

Op naar de volgende bezienswaardigheid: weer een kerk. De Russische. Van buiten prachtig! Veel kleuren. Maar binnen toch echt wel wat minder. Jammer, anders zouden er toch wel meer toeristen op af komen. We merkten dat er vooral kerken te zien waren. Verder wel een militair museum en nog een nationaal kunstmuseum, maar verder dan dat ook niet. De moskee mochten we niet binnen, want die was “gesloten”. En dat terwijl er net nog allemaal mensen binnen liepen. Ik vond het wel gaaf om invloeden van Oost-Europa en meer de Balkan te zien. Daarnaast proberen ze ook westers te zijn, maar dat lukt nog niet echt. Er reden naar mijn idee nog precies dezelfde wit-oranje trams, die er 13 jaar geleden ook reden. Door naar de Market Hall. Het rook er heerlijk en het zag er lekker uit, toch niets gekocht. Het viel me op dat ze in winkeltjes veel onzin spullen verkopen en vooral erg kitsch. Toch vond ik het geweldig om zo’n andere cultuur te zien! We gingen terug naar de winkelboulevard en liepen de Zara in. Voor ons een normale winkel, waar elke Nederlander eigenlijk wel kan winkelen. Hier liepen toch echt de rijke mensen. Qua prijzen maakte het daar natuurlijk niet uit. Niks gekocht. Daarna kwamen we bij een souvenirwinkel en kochten we wat voor onszelf en voor familie. Ze konden Engels, wel verdraaid! Tot nu toe sprak niemand een woord Engels en keken ze ons aan alsof we van Mars kwamen. We gingen verder de boulevard af, werden een paar keer lastiggevallen door zwervers, maar toch viel het mee vergeleken met 13 jaar geleden. Daan werd trouwens op straat enorm aangestaard! Hij was het meisje met blonde haren in Afrika, althans zo leek het. Met z’n blauwe ogen, blanke huid en lichtblond haar, viel hij daar echt op. Op die boulevard was er naast vier winkels United Colors of Benetton verder niet veel te beleven, dus besloten we om met de metro naar mijn oude huis te gaan. 1,60 Lev kostte het kaartje en het maakte niet uit of je de eerste  of de laatste halte moest hebben. 80 cent, ongelofelijk.. Ik was erg benieuwd hoe het er nu uit zou zien. We kwamen daar aan en ik zag dat ze heel erg druk bezig waren met het asfalteren van de wegen. Toen ik daar woonde mocht je van geluk spreken als er asfalt lag. We liepen de straat in, zagen allerlei nieuwbouwappartementen en merkten 1 zwerfhond op. “Geen” afval. Het viel erg mee! Wat was het verbeterd!

We liepen 10 meter door en dan kom je zoiets tegen:

whatsapp-image-2016-11-07-at-13-35-29

En terwijl we daar liepen reden er Mercedessen, Audis, BMWs met geblindeerde ruiten rond en kwamen we bij een luxe winkelcentrum uit. Joh, wat gek. Het was verbeterd, maar toch zo’n verschil en dat in 2016 nog steeds.

whatsapp-image-2016-11-07-at-13-35-29-1

We werden keihard met de waarheid geconfronteerd. Daarna wezen winkelen en het grootste drankje bij Starbucks voor omgerekend 2 euro gedronken. We waren net koningen in dat land. Eigenlijk ook echt belachelijk. Terug naar het hotel. Wederom een rare gozer in de taxi. Geen gordels en geen woord. “Ten”. “There you go, thank you so much and have a nice evening!” Boem, deur dicht en dag taxi. Geen woord. De mensen zijn daar zo afstandelijk, nors en star. Toch kwamen we erachter, dat als je meer met iemand in gesprek gaat, ze ook een hele aardige kant hebben en van alles voor je willen doen. Doordat we het ondanks rare perikelen toch enorm naar ons zin hadden, gaven we bijna iedereen fooi. Dat was dan iets van 4 Lev: 2 euro. Mensen keken raar op, wilden het eigenlijk niet van ons westerlingen hebben, maar anderen stonden te springen en deden zelfs de dab. In Bulgarije, haha. Dat gebeurde bij een burgerrestaurantje. Voor 33 Lev gegeten.. Het blijft verbazingwekkend. Die avond eerst in de rooftop bar van het vijf sterren hotel wat gedronken. Daar werden we door personeel niet echt gewaardeerd. We kwamen weer in onze spijkerbroekies en Dr. Martens aan, terwijl daar de belangrijkste ministers van Bulgarije zaten te dineren. Daarna maar naar Café Social doorgegaan, shisha gedaan, gekletst en lekker wat gedronken. Terug naar het hotel en wederom heerlijk geslapen.

De volgende dag zouden we vanaf 12 uur in kunnen checken bij de gate. We besloten vanuit het hotel toch maar direct naar het vliegveld te gaan en daar de ochtend door te brengen. Dat was een hele zit, vooral zonder water op het vliegveld. Geen drinken en geen wc bezoekje. Toch hebben we ons weten te vermaken. De terugreis was erg vermoeiend. Ik was namelijk in Sofia ziek geworden en had barstende hoofdpijn. Dat was niet bevorderlijk tijdens het vliegen. Desalniettemin zag het er prachtig uit.

Allebei waren we verbaasd hoe het leven daar is. Het is voor het meerendeel van ons zo vanzelfsprekend dat we eten hebben, naar school gaan, een baantje hebben, een dak boven ons hoofd hebben en als “arme” student een kopje koffie van 3 euro kunnen betalen. Het was een enorme ervaring en ook een confrontatie voor ons beiden. Ik had natuurlijk toen ik 7 was veel gezien, maar toen maakte ik dat op zo’n leeftijd niet geheel bewust mee. Het hele idee dat wij die stedentrip konden doen, was daar ondenkbaar. Sommige mensen komen nooit dat land uit, zien niet meer dan dat. En dan ben ik dankbaar dat ik hier ben geboren. Toch kunnen we veel van hen leren: gelukkig met de kleine dingen zijn.

Wat een gave ervaring! Ook al moesten we 10 euro p.p. meer betalen om naast elkaar te zitten en vertrokken we vanuit Keulen-Bonn, was het echt geweldig! We konden even onthaasten en van onze studie en stage bijkomen. Ik zou Sofia niet als vakantiebestemming aanraden, maar wel als super gave ervaring om eens iets anders van de wereld te zien en je horizon te verbreden. Het is goed voor je algemene ontwikkeling.

Geef een reactie

